تبلیغات
موتورسنگین - نیتروژن وكاركرد ان
موتورسنگین
عشق فقط سرعت باموتورسنگین

اکسید نیتروژن همان طور که گفته شد یک گاز معمولی است و برای استفاده از آن در اتومبیل، گاز مورد نظر در مقدار بسیار زیادی داخل کپسول بسیار فشرده شده و توسط یک شیلنگ فشار قوی به ورودی موتور متصل می شود

وقتی شما درخواست نیترو می کنید یک سیم پیچ الکترونیکی وظیفه انتقال نیتروس به داخل موتور را دارد. در سیستم های مرطوب یک شیلنگ سوخت مخصوص (جدا از شیلنگ نیترو) کنترل شده توسط یک سیم پیچ دیگر، سوخت را به داخل موتور همزمان با ورود نیترو منتقل می کند. در حقیقت سولنوئید سیستم مرطوب دو ورودی و یک خروجی دارد

انواع سیستم نیتروژن

در مجموع سیستم های نیترو به دو دسته کلی تقسیم می شوند

         ۱

سیستم خشک که کمتر کاربرد دارد
 سیستم مرطوب که بیشتر رایج است. البته سیستم دیگری هم هست که ورودی مستقیم بوده و بعضی آن را نوع سوم هم می نامند

سیستم خشک

یک سیستم خشک نیترو به طور کلی یعنی تزریق تنها اکسید نیتروژن توسط یک شیلنگ خروجی به داخل منیفولد ورودی هوا. در این سیستم سوخت دیگری به منیفولد هوا تزریق نمی شود فقط از یک نازل یا سوپاپ برقی برای نیترو استفاده می شود. در یک سیستم خشک نیترو، سوخت اضافی مورد نیاز با افزایش مقدار سوخت در سیستم انژکتور

OEM زمانی که سیستم نیترو فعال است تامین می شود  

OEM

یکی از کمپانی های تولید لوازم تیونینگ خودرو بوده که سیستم نیترو و متعلقات آن را نیز تولید می کند. چون این سیستم نیاز به سیستم انژکتوری مخصوصی داشته تا سوخت مورد نظر را تامین کند انژکتور و متعلقات آن نیز توسط این کمپانی تولید می شود. در مجموع باید گفت سیستم خشک بسیار ارزان بوده و نصب بسیار ساده ای دارد. در مقابل افزایش قدرت آن نیز همچون قیمتش کم است

سیستم مرطوب

در سیستم های مرطوب اکسید نیتروژن و سوخت از یک شیلنگ تزریق می شود. در این سیستم دو مسیر وجود دارد: یکی برای نیتروس و دیگری برای سوخت. دو ورودی به سوپاپ برقی متصل می شود. یک ورودی برای گاز نیترو و یکی برای بنزین و سوخت مورد نیاز در زمان فرایند تزریق

سیستمهای مرطوب هوای منیفولد را با سوخت مرطوب میکنند. در حقیقت این سیستم با اسپری کردن سوخت در داخل منیفولد هوا را با سوخت سنگین کرده و آن را مرطوب می کند. در این حالت در زمان تزریق گاز نیترو سوخت مورد نیاز به راحتی تامین شده و قدرتی بسیار زیاد تولید می شود.سیستم های مرطوب نیتروس بهترین استفاده را با سیستم های سوختگیری طراحی شده برای توربو و سوپرچارجر دارند. در تمامی سیستم های پرخورانی به دلیل ورود هوای بیشتر به موتور سوخت بیشتری مورد نیاز است همچنین گاز نیترو نیز در این سیستم ها بسیار بهتر جواب می دهد. نکته ای که شایان ذکر است شرایط موتور در زمان استفاده از نیترو است. بسیاری از قطعات باید تعویض و تقویت شوند تا در زمان افزایش قدرت ناگهانی موتور آسیب ندیده و دچار مشکل نشود. کپسول های حاوی نیترو پس از خالی شدن دوباره شارژ شده و نصب می شوند. این سیستم اگر به صورت صحیح نصب شود ضرری برای موتور نداشته و می تواند قدرت موتور را در مواقع لزوم چند برابر کند

نکته آخر اینکه در بین موتورهای سنگین سیستم نیتروژن بر روی دو موتور امتحان شده
kawasaki zx14

hayobosa 1300




نوشته شده در تاریخ یکشنبه 2 بهمن 1390 توسط منصور حاجیان

ابزار هدایت به بالای صفحه