تبلیغات
موتورسنگین - از صدای دلخراش اگزوز تا صدای ناز پیانو!
موتورسنگین
عشق فقط سرعت باموتورسنگین


شرکت یاماها، یکی از شرکت های بزرگ و چند ملیتی صنعتی است که مرکز آن در ژاپن قرار دارد.

عمده شهرت این شرکت به خاطر تولید ابزار و لوازم موسیقی است اما در کنار این تولیدات، انواع وسایل برقی، دستگاههای ورزشی و موتورسیکلت را تولید میکند. این شرکت در سال 1897 به عنوان شرکت سازنده پیانو و سازهای بادی توسط توراکسو یاهاماها با نام شرکت نیپون گاکی در شیزوکا تأسیس شد. بعد از جنگ دوم جهانی گنیچی کاواکامی بقایای ماشینهای تولیدی شرکت که از حملات متفقین سالم مانده بود را جمع کرد، و با استفاده از صنعت ذوب فلز، تولید موتورسیکلت را آغاز کرد. اولین موتورسیکلت این شرکت YA -1 یا سنجاقک قرمز نام داشت.

این موتور 125 سیسی، تک سیلندر، دو زمانه (two-stroke) و شبیه به دوچرخه های خیابانی بود. در سال 1959 موفقیت این موتور باعث شد تا تولیدات شرکت از آلات موسیقی به سمت موتور برود و شرکت تولید موتور یاماها تاسیس شد. در اکتبر 1987 به مناسبت صدمین سالگرد تأسیس یاماها نام این گروه از نیپون گاکی به یاماها تغییر کرد. گنیچی کاواکامی اولین فرزند کاییچی کاواکامی و سومین نسل از روسای نیپون گاکی است.

او در سال 1912 در هاماکیتا به دنیا آمد. گنیچی تحصیلات متوسطه و عالیش را در مدرسه عالی تجاری تاکاچیهو در سال 34 به اتمام رساند. در جولای 1937 او دومین فرد از خانواده کاواکامی بود که به شرکت نیپون گاکی می پیوست و به سرعت توانست مدیریت تولید ابزار موسیقی و پس از آن در سن 38 سالگی ریاست شرکت را به دست بگیرد. گنیچی به دنبال راهی بود تا از تجهیزات فرسوده ماشین که سابقاً برای ساخت پروانه هواپیما به کار گرفته میشد، کاربری جدیدی پیدا کند.

او طی مدت کوتاهی ساخت ابزارهای مختلفی مانند ماشین دوخت، اجزاء اتومبیل، اسکوتر، سه چرخه و موتورسیکلت را امتحان کرد، اما رقابتهای موجود در بازار و هزینه ها باعث شد تا ازمیان این تولیدات موتورسیکلت دومین تولید یاماها پس از ابزار موسیقی شود.

طی این مدت گنیچی و مدیران شرکتش بارها از کارخانه های ساخت موتورسیکلت در ایالات متحده بازدید کردند و متوجه شدند که به رغم آنکه شرکتهای زیادی به تولید موتورسیکلت مشغولند اما همچنان فرصتهای زیادی در این عرصه وجود دارد.

همچنین قبل از تولید اولین موتورسیکلت یاماها به آلمان سفر کرد تا از نزدیک با پیشرو ترین موتورهای آن زمان که DKW RT125 بود آشنا شود. «اگر میخواهید بسازید، بهترین ممکن را بسازید» شعار گنیچی در تولید بود. تیم ساخت و طراحی پس از انجام این بازدیدهای مکرر دست به کار شدند و بعد از 10 ماه تلاش بیوقفه در اوت 1954 اولین نمونه را ساختند و YA-1نام گرفت.

این دوچرخه یاماها مجهز به یک موتور 125 سیسی، تک سیلندر، دو زمانه و خنک شونده به وسیله هوا بود. در اولین تست رکورد غیر منتظره 10 هزار کیلومتر را از خود به جای گذاشت و به این ترتیب در صدر بهترین موتورهای تولید شده در جهان قرار گرفت. در ژانویه 1955 شرکت موتورسازی نیپون گاکی در هاماکیتا تاسیس شد و تولید YA-1 آغاز شد. در تابستان همان سال شعبه موتورسیکلت سازی نام خود را به یاماها موتور کمپانی تغییر داد. این شعبه در آغاز 274 کارمند داشت و ماهانه 200 دستگاه موتورسیکلت تولید میکرد.

در همین سال یاماها این موتور را در دو مسابقه بزرگ موتورسواری ژاپن شرکت داد و توانست در رده کلاس 125 سیسی برنده شود. در سال بعد YA-1 هر دو کلاس موتورهای سبک و خیلی سبک برنده مسابقات کوهستانی آساما شد. در سال 1956 دومین مدل موتور یاماها آماده تولید شد. موتورسیکلت جدید YC1، موتوری 175 سیسی، تکسیلندر و دو زمانه داشت. سال بعد یاماها اولین موتور 250 سیسی two-stroke twin به نام YD1 را تولید کرد. موتورهای یاماها اولین موتورسیکلتهای ژاپنی بودند که در مسابقات بین المللی شرکت میکردند.

پس از درخشش در رالی آمریکا و کسب مقام ششم، در بین طرفداران رالی شهرت زیادی کسب کرد و درخواست برای تولید این موتور افزایش یافت. اولین فروش بیرون از مرز، یاماها در ایالت کالیفرنیا و با شروع دهه 60 در سراسر آمریکا آغاز شد. کاوامامی با مشاهده موفقیت موتورهایش، به دنبال صنایع جدید برای توسعه یاماها رفت و سرمایه یاماها را وارد صنایع دریایی و کشتی سازی کرد و قایقهای یاماها را ساخت.

از این زمان به بعد یاماها وارد ساخت موتورهای پیشرفته شد. در سال 1963 یاماها سرمایه اش را بر روی تولید سیستم Autolube متمركزکرد. این سیستم تزریق روغن برای مدل های two-stroke بود که اثرات نامطلوب سوختن بنزین و روغن را حذف میکرد. پس از قدرت گرفتن یاماها در دهه 60، اتومبیل سازی تویوتا با همکاری یاماها اتومبیل اسپرت تویوتای 2000 GT را تولید کردند. این خودرو با تولید محدود به خاطر کیفیت بالا در ژاپن و خارج از ژاپن طرفدارن بسیاری به دست آورد. در همین دهه یاماها کارخانه های تولید موتورسیکلتهای خود در خارج از ژاپن یعنی تایلند و مکزیک و سپس در برزیل و هلند ساخت. در سال 1968 اولین موتورسیکلت off-road جهان به نام DT-1 در یاماها ساخته شد.

این موتورسیکلت،موتوری 250 سیسی، دو زمانه و پر سرعت داشت که باعث شهرت بسیار زیاد یاماها در ایالات متحده آمریکا شد. تولیدات موتورسیکلت یاماها همچنان ادامه دارد و به جز موتورسیکلت، وسایل حرکت روی برف، موتور اتومبیل های کارتینگ، ژنراتور،اسکوتر، اِی.تی.وی و انواع وسایل نقلیه سبک را تولید میکند. گنیچی در سال 1976 بازنشسته شد.

او به جز فعالیت در زمینه ساخت موتورسیکلت، تبحر زیادی در موسیقی داشت و کتابهای زیادی در این زمینه نوشت و یکی از معروفترین و معتبرترین سیستم ارتباطی مدارس موسیقی را پایه گذاری کرد.. او در سال 2002 در سن 90 سالگی در هاماموتو در گذشت.




نوشته شده در تاریخ یکشنبه 2 بهمن 1390 توسط منصور حاجیان

ابزار هدایت به بالای صفحه