تبلیغات
موتورسنگین - موتوردوزمانه
موتورسنگین
عشق فقط سرعت باموتورسنگین
مزایای موتور دو زمانه

1- در هر دور میل لنگ یک کار مفید در موتور دو زمانه تولید میشود که به لحاظ تئوری دو برابر توان موتور چهار زمانه می باشد.

2- به دلیل کمی فاصله کار مفید در مو تور گشتاور تولیدی زیاد و کار موتور منظم تر و هماهنگ است.

3 - در موتورهای کوچک دو زمانه معمولا  از دستگاه سوپاپ استفاده نمی شود.این امر اولا موجب کاهش هزینه ساخت می شود.در ثانی باعث کاهش نیروهای تلف شده برای از بین بردن اصطکاک قطعات گردنده می گردد.

4 – به علت سبکی وزن موتور  توان وزنی ان %50 (Nw) الی 85% بیشتر از موتورهای چهار زمانه می باشد .

معایب موتور دو زمانه

1 – در کورس اول عمل پیش تراکم  مقداری از انرزی مفید مو تور را تلف می کند لذا در موتورهای پر قدرت دیزلی توربوشارز

این اشکال را بر طرف نموده است.

توربو شارز سیستمی است که توربین ان توسط انرزی دود تخلیه شده به حرکت در می اید و کمپرسور ان که به سر توربین وصل شده هوای محیط را مکیده پس از متراکم کردن به سیلندر موتور وارد می کند.

2 – عدم تخلیه کامل دود از موتور و کاهش راندمان حجمی به علت فرصت کم تخلیه.

3 – در موتورهای دو زمانه بنزینی مقداری از گاز در خلال عمل شستشو از سیلندر خارج می شود .این مقدار در حدود 25% سوخت مصرفی موتور است.

4 - در موتورهای دو زمانه بنزینی کوچک که امکان  نصب توربوشارز در انها نیست امکان ذخیره کردن روغن در کارتل نیز وجود ندارد.

بنابرین روغن همراه با بنزین به باک ریخته می شود. به همین علت  الف- مصرف روغن در موتور بالا می رود.

ب- روغن همراه با بنزین می سوزدو موجب الودگی بیشتر هوا می شود.

به علت رعایت نکردن نسبت صحیح اختلاط روغن و بنزین اغلب در چنین موتورهایی دودزایی تشدید شده از نظر محیط زیست نا مطلوب می باشد.

5 – به علت پی در پی بودن زمان قدرت فرصت کافی برای خنک کاری وجود ندارد و قطعات نوع هوا خنک در معرض سوختن وفرسودگی قرار دارند و بدین ترتیب عمر مفید و زمان کار موتور کاهش پیدا می کند


نوشته شده در تاریخ جمعه 7 بهمن 1390 توسط منصور حاجیان

ابزار هدایت به بالای صفحه